woensdag 9 april 2014

Het is begonnen

Vorige week donderdag om 13.00 was de eerste repetitie.We repeteren regie bij Christofoor Baljon in de Buitenhof, Ter Laan in Bedum. Werkelijk een prachtige locatie.
Ik moest Sybrand, onze regisseur, en Thijs, regie-assistent/stagiaire, ophalen van station Bedum. Turend waar dat station precies ligt reed ik mijn rechterspiegel eraf omdat iemand zijn afvalcontainer midden op de weg had gezet. Sorry, even niet gezien. Lelijk woordje en de rest van de week allerlei opmerkigen van mensen die even mee moeten rijden. Balen, maar ja, ze mogen ook gaan lopen wat mij betreft.
Toen beide mannen bij mij ingestapt waren had ik echt het gevoel: "het is begonnen". Dat gevoel deel ik bijvoorbeeld ook met Sybrand. Hij heeft dat met iedere nieuwe productie.

Het is echt fantastisch bij Christofoor en Grieteke. Een prachtige ruimte met kachels, warmtelampen, heel veel vrijheid om de keuken te gebruiken, de code voor de wifi, alle stoelen, tafels, podiumdelen,  de vleugel of wat dan ook te verplaatsen.
Respect voor iedereen die daar bezig is. De zangers, François en Wim, Mozart en Salieri, die elke aanwijzing van de regisseur, Sybrand, opvolgen. Sybrand loopt heen en weer te springen, aan te moedigen, roept iets of probeert wat ideeën uit. Thijs zit continu met een klavieruittreksel notities te maken. Ikzelf probeer hem ook te claimen als Productie-assistent. Niet echt natuurlijk. Hij moet zijn hoofd bij de regie houden. Pieter is onze repetitor. Hij speelt piano als er geen orkest zit.
Mozart laat in de opera een sonate horen, eigenlijk wil hij zijn Requiem laten horen, maar durft niet.
In het gedicht van Poesjkin speelt Mozart de sonate voor, dus ook in de opera. Sybrand heeft een vondst waarbij Pieter ook als pianist optreedt in de opera. Heel bijzonder.
Als Gerard geen wiskundeles hoeft te geven dirigeert hij het geheel.
Jo Willems, de  librettist die het libretto uit het Russisch naar het Nederlands vertaalde, is ook komen luisteren. Ik vind zijn vertaling heel helder en accuraat. Er is maar af en toe iets veranderd om het beter zingbaar te maken.
Ikzelf probeer allerlei dingen te regelen. Dat gaat van kleding, dingetjes naaien, proberen om de opera in de pers te krijgen tot proberen podiumdelen te lenen van het ene theater voor het andere en dan ook nog vervoer te organiseren.
Ach, jullie horen nog wel van mij.

Tera

Geen opmerkingen:

Een reactie posten